riziv

Video: Jo De Cock, topman RIZIV, op onze internet bijeenkomst (webinar)

di 17 november 2020
Jo De Cock, administrateur-generaal RIZIV

UPDATE Jo De Cock, administrateur-generaal van het RIZIV, spreekt op onze internet bijeenkomst (webinar) voor slaapapneupatiënten op dinsdag 17 november om 19u. In deze video geeft de nummer één van de openbare gezondheidsverzekering een voorbeschouwing.

(Oorspronkelijk was Jo De Cock gepland op de lentebijeenkomst van zaterdag 7 maart 2020 op UZ Antwerpen. Omwille van het corona-virus werden alle lentebijeenkomsten geannuleerd.)

ApneuKrant 20-3

do 10 september 2020

Het eerste nummer van de ApneuKrant na de publicatie van de aanbevelingen van het Kenniscentrum gaat uiteraard over deze aanbevelingen. Vooreerst wordt een vereenvoudigde oplijsting gegeven van de aanbevelingen (voor de juiste en volledige tekst verwijzen we naar de website, ook voor de volledige studie in het Engels). Verder geven twee leden en de voorzitter hun eerste bedenkingen. Tenslotte wordt een idee gegeven van de vragen die zullen gesteld worden in de peiling.

Terugbetaling Apneu behandeling vanaf 1 januari 2017

vr 23 december 2016

Zoals we reeds vermeld hebben op 5 december 2016, zijn de terugbetalingsvoorwaarden voor de apneu-behandeling gewijzigd met ingang van 1 januari 2017.

De gewijzigde tekst is vandaag gepubliceerd op de website van het RIZIV, het RijksInstituut voor Ziekte- en InvaliditeitsVerzekering:
SlaapApneuSyndroom: tegemoetkoming thuisbehandeling

De wijzigingen, kort samengevat:

Tags:

Wijzigingen in apneu-conventie

ma 05 december 2016

Vandaag is er witte rook uit de schouw van het RIZIV gekomen. Het Verzekeringscomité besliste principieel de huidige cpap-conventie, die verlopen was op 1 november, te verlengen tot einde 2017 met een aantal wijzigingen. De cpap-conventie (tussen RIZIV en slaapcentra) regelt de tussenkomst van de ziekteverzekering in de kosten van de apneubehandeling met cpap. Er zijn nog hangende discussiepunten waarover nog geen akkoord bereikt is, de overlegperiode wordt verlengd tot einde 2017. Ondertussen zijn er wel enkele wijzigingen waarover dus wel een consensus bereikt is.

Aantal mensen met slaapapneu-behandeling verdubbeld

wo 16 maart 2016

Het aantal mensen dat voor slaapapneu behandeld wordt met een luchtdrukmasker (CPAP) is op vijf jaar tijd fors toegenomen, dat blijkt uit cijfers van het RIZIV. Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering zag het aantal patiënten dat een CPAP-behandeling krijgt, stijgen van ruim 36.000 in 2010 tot boven 67.000 in 2014, een toename met 82%.