Wijzigingen in apneu-conventie

ma 05 december 2016

Vandaag is er witte rook uit de schouw van het RIZIV gekomen. Het Verzekeringscomité besliste principieel de huidige cpap-conventie, die verlopen was op 1 november, te verlengen tot einde 2017 met een aantal wijzigingen. De cpap-conventie (tussen RIZIV en slaapcentra) regelt de tussenkomst van de ziekteverzekering in de kosten van de apneubehandeling met cpap. Er zijn nog hangende discussiepunten waarover nog geen akkoord bereikt is, de overlegperiode wordt verlengd tot einde 2017. Ondertussen zijn er wel enkele wijzigingen waarover dus wel een consensus bereikt is.

We publiceren de wijzigingen aan de lopende conventie zodra de definitieve tekst is goedgekeurd. Dit is gepland voor december, ten laatste midden januari. Wel werd ons op het RIZIV bevestigd dat niet geraakt wordt aan de tussenkomst ten laste van de patiënt, van de cpap gebruiker. Die blijft op 0,25€/dag (91,25€/jaar). In een raadpleging die we hielden bij onze leden op de herfstbijeenkomst bleek dit de belangrijkste bekommernis te zijn, gezien het huidige beleid van besparingen - ook in de gezondheidszorg.

Reacties

Dit is het eerste artikel op onze website waarop kan gereageerd worden. Dit is wel voorbehouden aan leden die op de site ingeschreven zijn. Nog geen lid of nog niet ingeschreven op de website? Doen!