TongZenuwStimulator

TongZenuwStimulator: een duur alternatief

In de afgelopen jaren is een nieuwe behandeling voor apneu ontwikkeld, de TongZenuwStimulator. Die wordt ook wel de pacemaker voor de tong genoemd, omdat de werking daarop lijkt. Er wordt een klein kastje onder het sleutelbeen geïmplanteerd. Van daaruit lopen onderhuids twee elektroden. Een naar de long die daar de ademhalingscyclus meet. De ander naar de tongzenuw die daar bij elke ademhalingscyclus een zachte stimulatie geeft. Deze is voldoende om de zenuw te activeren, maar zacht genoeg om de slaap niet te verstoren. Hierdoor wordt de tong naar voren gehouden. Met een afstandsbediening kan ’s avonds en ’s ochtends draadloos het kastje aan- en uitgezet worden en ook de intensiteit van de prikkeling worden ingesteld.

TongZenuwStimulator

Deze nieuwe behandelmethode kost ongeveer 20.000 € en zou voor 1 op de 8 patiënten geschikt zijn. Vooral wie onoverkomelijke problemen bij cpap-behandelingen ondervinden..

De pacemaker wordt nu nog inwendig tussen de ribben aangebracht en met een draad met de tongzenuw verbonden. Er wordt onderzocht om de batterij uitwendig aan te brengen, zodat vervanging van de batterij geen gecompliceerde handeling hoeft te zijn.

Voor deze behandeling kan je momenteel enkel terecht in het slaapcentrum van UZ Antwerpen. De behandeling wordt in België (nog?) niet vergoed.

Sinds 2017 vergoed in Nederland

Men heeft al goedkeuring voor deze behandeling gekregen in de VS en Europa (FDA en CE keuring).

De Nederlandse ApneuVereniging schrijft: De ingreep wordt sinds de zomer van 2017 vergoed door de zorgverzekering, maar wordt zeer selectief toegepast. Ten eerste omdat het een zeer kostbare ingreep is in vergelijking met andere behandelingen voor apneu. Ten tweede omdat de behandeling ook niet voor iedereen geschikt is. Zo moet duidelijk zijn dat iemand echt de cpap niet verdraagt en ook andere behandelingen niet geschikt zijn. Verder is onderzoek in de bovenste luchtweg nodig om te kijken of de TongZenuwStimulator wel een oplossing kan bieden. Verder mag het gewicht van de patiënt niet te hoog zijn (BMI onder de 30). De ingreep wordt nu alleen nog maar toegepast in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG West) in Amsterdam en het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein.

RTL berichtte over de aankondiging van de terug betaling: Stroomstoot tegen slaapapneu

Meer informatie

De website van de ontwikkelaars, Inspire Medical Systems, Minneapolis, USA: InspireSleep.nl

Ondertussen ontwikkelt Nyxoah, een Waals bedrijf, een eigen versie van een TongZenuwStimulator sinds 2009. In 2020 maakte ze bekend dat o.m. Resmed (fabrikant van cpap's en maskers) in de ontwikkeling investeert. Eind februari 2020 worden klinische tests uitgevoerd in UZ Antwerpen. Meer info: Investering Waals bedrijf in tongzenuwstimulator