Tongzenuwstimulator

Tongzenuwstimulator: voorlopig een duur alternatief

Prof. Johan Verbraecken (UZ Antwerpen) en prof. Nico de Vries (Sint Lucas Andreas in Amsterdam) zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van een pacemaker die de tongzenuw stimuleert bij ademstilstanden.

Deze nieuwe behandelmethode (kosten € 20.000) is voor 1 op de 8 patiënten geschikt, vooral bij diegenen die onoverkomelijke problemen bij cpap-behandelingen ondervinden.  Bij 70 % van de patiënten is deze behandeling succesvol.

20150430 tongzenuwsimulator

De pacemaker wordt nu nog inwendig tussen de ribben aangebracht en met een draad met de tongzenuw verbonden.  Er wordt al nagedacht om de batterij uitwendig aan te brengen, zodat vervanging van de batterij geen gecompliceerde handeling hoeft te zijn.

Prof. Nico de Vries ziet het systeem als een belangrijke stap in de behandeling van slaapapneu: "De resultaten zijn goed en overtuigend. Er zijn geen ernstige bijwerkingen gemeld tijdens de studie. Het unieke aan de ingreep  is dat er geen weefsel wordt verwijderd. Het is bovendien geen pijnlijke behandeling. Patiënten kunnen direct weer eten en drinken, omdat er geen wond aan het slijmvlies in de keel of mond is."

Stand van zaken juni 2015

Men heeft al goedkeuring voor deze behandeling gekregen in de VS en Europa (FDA en CE keuring). De behandeling wordt in Nederland vooralsnog niet vergoed. De resultaten van de studie liggen ter beoordeling bij het College voor Zorgverzekeringen (CvZ).

Meer informatie

De website van de ontwikkelaars, Inspire Medical Systems, Minneapolis, VSA: www.inspiresleep.com

Bron: ApneuVereniging Nederland (gewijzigd)