voorkomen

Affiche Onderdiagnose

za 03 maart 2018

Slaapapneu wordt ernstig onderschat. Er is een grote onderdiagnose en onderbehandeiling: van de 10 mensen die er last van hebben zijn er niet minder dan 9 die het niet weten of die het niet laten behandelen. Op behandeling van slaapapneu is er de voorbije jaren steeds bezuinigd geweest. Nochtans is apneubehandeling preventief naar de verwante aandoeningen (de comorbiditeiten, vooral hart en vaat en metabole aandoeningen) en naar veiligheid op de weg en op de werkplaats. De Europese affiche die we samen met andere apneuverenigingen gemaakt hadden, wordt deze week naar alle slaapcentra gestuurd. Vraag ze op te hangen (ook in de wachtkamer van je huisarts)!

Kosten en Opbrengsten van de apneu-behandeling

wo 29 maart 2017
Kosten en opbrengsten van de apneu-behandeling
De conventie, die de terugbetaling van de cpap-behandeling regelt, werd gewijzigd in januari 2017. Opvallende punten zijn de terugbetaling van de mondbeugel (MRA), maar ook de besparing van 4%. De slaapcentra zien hun vergoeding teruglopen tot 1,89€/dag/cpap-gebruiker. De kosten nemen jaarlijks toe, zo zegt de bevoegde minister. Is het behandelen van apneu dan te duur geworden? Is het verantwoord dat er bespaard wordt?

Met die vragen trokken we naar prof dr Wilfried De Backer. Het werd een boeiend gesprek over de maatschappelijke kosten en opbrengsten van de behandeling van apneu, en we leerden een nieuw woord, de QALY. Het interview is in het lentenummer 2017 van het ApneuMagazine verschenen.