Corona en de slaapapneu patiënt

di 17 maart 2020

ApneuVereniging Vlaanderen stelt alle lentebijeenkomsten 2020 uit tot in de herfst. Bovendien brengen we op deze pagina informatie samen specifiek voor een slaapapneu patiënt of zorgverlener. Heb je een vraag over corona en slaapapneu, aarzel niet om ze door te sturen, we zoeken een antwoord en zetten ze op deze pagina. Volg deze pagina regelmatig, want de inhoud verandert als nieuwe informatie beschikbaar is.

Update maandag 23 maart 2020

Uitstel alle lentebijeenkomsten 2020

Alle geplande lentebijeenkomsten van ApneuVereniging Vlaanderen worden uitgesteld en over de zomer getild tot het najaar

• Antwerpen op UZA in Edegem > naar 17 oktober 2020
  • Genk op Ziekenhuis Oost-Limburg > datum nog vast te leggen
  • Ieper op Jan Yperman Ziekenhuis > datum nog vast te leggen

Toepassing slaapapneu-overeenkomst met 6 maanden verlengd

Op vrijdag 20 maart 2020 heeft het RIZIV een e-mail gestuurd aan alle slaapcentra.
De toepassing van de conventie wordt met 6 maanden uitgesteld voor de lopende behandelingen die moesten verlengd worden tussen 1 maart en 31 december 2020.

Geert Verscuren, RIZIV:
"Voor alle lopende slaapapneu-behandelingen met nCPAP en MRA kunnen de consultaties, onderzoeken en controles die normaliter moeten gebeuren tussen 1 maart 2020 en 31 december 2020, één keer 6 maanden worden uitgesteld.

Als een nCPAP-patiënt in voormelde periode op jaarlijkse controle moet, kan die jaarlijkse controle dus 6 maanden worden uitgesteld.

Maar ook als voor een patiënt eerder slechts een periode van 3 maanden is toegestaan geweest (bv. voor een nieuwe patiënt die pas met een nCPAP-behandeling is gestart of voor een patiënt die in een vorige periode een gebrekkige therapietrouw vertoonde) of slechts een periode van 6 maanden is toegestaan geweest (patiënt met een nieuw MRA), zullen die periodes met 6 maanden worden verlengd en kunnen de nodige consultaties en onderzoeken dus 6 maanden later gebeuren."

Jouw vragen

De meest recente vragen plaatsen we bovenaan, zodat de nummering omgekeerd is.

9. Is het tijdens deze pandemie nu aangewezen om masker en slang dagelijks te reinigen met zeep en heet water?

Professor Johan Verbraecken: Niet anders dan anders

8. Hebben patiënten met slaapapneu verhoogd risico?

Professor Johan Verbraecken: Neen

7. Wat als men slaapapneu vermoedt, maar nog niet in de conventie zit?

Professor Johan Verbraecken: Niet anders dan anders

6. Ik vermoed dat de longartsen het druk hebben met corona. Kan men zich ondertussen al laten testen, bv thuis, via de huisarts? Of moet men wachten tot corona voorbij is?

Professor Johan Verbraecken: Ook huisarts kan swab afnemen

5. Is er een extra gevaar na besmetting indien je apneu hebt? Het is longvirus, dus adem tekort? andere...?

Professor Johan Verbraecken: Niet anders dan anders

4. Wat gebeurt er met de jaarlijkse controle van de cpap behandeling?

Geert Verscuren, RIZIV:
"Op het College van artsen-directeurs staat dit op de agenda van het overleg op woensdag 18 maart. Op die vergadering worden alle conventies van het RIZIV tegen het licht gehouden wat de impact betreft van het corona-virus."

Update 20 maart: De lopende conventie wordt met zes maanden verlengd. Zie brief RIZIV aan slaapcentra.

3. Kunnen we via het cpap toestel het virus binnen krijgen?

Dokter Wouter Arrazola de Oñate, epidemioloog en onderzoeker volksgezondheid:
"Naast afstand houden en de handen wassen is er de hele efficiënte aanbeveling regelmatig verluchten. Het openzetten van een raam zal snel de lucht in de ruimte verversen en de concentratie van minidruppeltjes virus zodanig verlagen dat besmetting niet meer kan plaats vinden."

2. Professor Marc Van Ranst moet meer slapen!

Onze vraag aan de uitzending Vandaag over corona (12 maart):
"Beste Marc Van Ranst, je bent onze rots in de branding. We zijn gisteren geschrokken toen we je op De Afspraak hoorden zeggen dat je amper 4u slaapt per nacht. Foei, Marc, volgens onze slaaparts, een collega van jou dus, heb je voldoende en kwalitatieve slaap nodig om overdag goed te functioneren! Allez hop, naar bed, anders brokkelt onze rots af."

Professor Marc Van Ranst, viroloog KU Leuven, gaf antwoord:
"Vanavond (na de extra nieuwsuitzending van VTM) ga ik naar huis en ga ik 12 uur slapen. Beloofd. Echt. Onnodig mij te bellen voor morgenmiddag."

1. Hoe kunnen we onze immuniteit versterken?

Professor Johan Verbraecke, UZA Slaapcentrum:
"Afweerstoffen zijn eiwitten. Een normale gevarieerde en gezonde voeding kan volstaan om de nodige hoeveelheden vitamines binnen te krijgen en de nodige afweerstoffen aan te maken. Inname van extra vitamines is dan overbodig. Ook bij te weinig aanmaak van afweerstoffen zal inname van extra vitamines weinig soelaas bieden. En onnodige hoeveelheden vitamines worden uitgeplast. Het toedienen van afweerstoffen (via intraveneuze weg) wordt zelden gedaan en is voorbehouden voor uitzonderlijke indicaties. Het zorgen voor voldoende kwalitatieve slaap is de belangrijkste maatregel die kan genomen worden."

Op de CHECK pagina van VRTNWS.be (zie vraag 2):
"Via sociale media, mail en via verschillende (onbetrouwbare) websites worden berichten verspreid dat vitamine C helpt om het virus af te remmen en zelfs te stoppen. Die berichten doen al langer de ronde en zijn eerder gelanceerd in het buitenland. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat, ook al is vitamine C belangrijk voor ons lichaam, het ons immuunsysteem een 'boost kan geven'. De meest effectieve manier om een besmetting tegen te gaan, is handen wassen, en niet aan je gezicht komen. Meer tips staan onderaan dit artikel. Een goed en interessant artikel over vitamine C leest u hier (Engelse website)."

Professor Erika Vlieghe, UZA Infectieziekten.
Als je gezonde voeding eet, dan zitten daar eigenlijk al voldoende vitamines in. Dit geldt eigenlijk voor al onze andere winterkwalen: het helpt om voldoende te bewegen, en genoeg uit te rusten. De hoekstenen van een goede gezondheid (gezonde voeding, gezond leven in het algemeen door bv wat aan sport te doen en voldoende uit te rusten, red.) blijven ook hier belangrijk,”

Professor Steven Van Gucht, Viroloog Sciensano:
“Als je gezond en gevarieerd eet, gaan je longen, je hart en je afweersysteem vanzelf beter werken. Daar heb je geen extra vitamines voor nodig. Een goede gezondheid is het beste wapen tegen het coronavirus, want een vaccin of andere medicatie hebben we nog niet.”

Betrouwbare bronnen over corona

Schuim niet het internet en sociale media af naar informatie over corona. Houd je bij betrouwbare bronnen en wetenschappelijke adviezen: