ruglig

Trilsensor doet ernst van houdingsgebonden slaapapneu drastisch dalen

wo 15 juli 2015

Slaapapneu bij rugslapers kan drastisch teruggedrongen worden met een innovatieve sensor op de borst die trilt van zodra de slaper op de rug gaat liggen. De combinatie met een op maat gemaakt mandibulair repositie apparaat of MRA, levert nog betere resultaten op.

Dat blijkt uit een nieuwe bekroonde studie van het multidisciplinaire team rond slaapapneu van het UZA en UAntwerpen onder leiding van prof. Olivier Vanderveken.

Sleep Position Trainer helpt tegen apneu

ma 25 mei 2015

Zilveren Kruis in Nederland is de eerste zorgverzekeraar die een nieuwe innovatieve therapie bij slaapapneu via de basisverzekering vergoedt. Het gaat om een slaap positie trainer die mensen afleert op hun rug te slapen. Jarenlang klinisch onderzoek en uitgebreide tests hebben duidelijk gemaakt dat deze aanpak zeer effectief is.

De slaap positie trainer is een medisch hulpmiddel dat is ontwikkeld door het bedrijf NightBalance, een spin-off van de TU Delft. Het is een klein apparaat dat op de borst gedragen wordt. Het helpt mensen op een comfortabele en effectieve manier van hun positie-afhankelijke apneu af. Het gevolg is, dat vermoeidheidsklachten en andere gezondheidsproblemen voor deze apneu-patiënten goeddeels verleden tijd zijn.