overgewicht

ApneuMagazine 2016-4

di 20 december 2016
ApneuMagazine 16-4

Dit jaar valt het winternummer van het ApneuMagazine mooi op tijd in de bus. Dat is meegenomen voor wie een recept zoekt voor een gezond kerstdinner, waarom niet koolhydraatvrij? Het wordt door de ApneuKerstMan graag aangeboden. En we gaan wat dieper in op het vaker samengaan van apneu en overgewicht: de Vlaamse bijdrage deze keer is een interview met prof dr Luc Van Gaal met een wetenschappelijke blik over vermindering van overgewicht. Verder in dit nummer:

• Ook de mra ontsnapt niet aan digitalisering: Resmed lanceert Naval mra, 3D digitaal geprint, op maat gemaakt.
  • In Nederland werden de slaapcentra bevraagd over hun aanpak. Boeiende gegevens, ook voor Vlaamse patienten en slaapcentra.
  • Het derde en laatste artikel in de reeks over uitlezen: is uitlezen op afstand goed geregeld? coaching op afstand. De auteur spreekt er over op onze volgende lentebijeenkomst, 4 maart 2017
  • Tenslotte, de gebruikelijke columns en vaste rubrieken: voor mekaar, wist u dat, beste redactie.

Klik "Lees verder" voor de online versie (enkel voor abonnees)

ApneuMagazine Winter 2015-4

di 22 december 2015
ApneuMagazine 2015-4 (omslagfoto)

Het decembernummer van ons ApneuMagazine wordt verstuurd naar de leden. Een greep uit de inhoud:

• Schuldsaldoverzekering voor chronische aandoeningen (voor Vlaanderen)
  • Wegwezen met die weegschaal!
  • Feestelijk gezond (een kerstmenu)
  • Vakantie met de Gorilla (van onze Vlaamse redacteur  Karine Smeyers)
  • Publieksdag Hersenstichting
  • Norske Jule of Kerstfeest in Noorwegen
  • Apneu en hoge bloeddruk
  • Osas & verhoogde bloeddruk & de ziekte van Conn
  • Mijn eerste kennismaking met mijn cpap
  • Belangrijke mededeling: Ververs bevochtiger met steriel water!, Helpen bij het aanpakken van de gevolgen van apneu, Gebruikersimpressie: ResMed AirSense S10, en uiteraard de vaste rubrieken.

Alvast een gezonde lectuur in deze (te warme) winternachten.

Klik op Lees verder om de digitale versie te lezen (enkel voor leden).

Behandeling slaapapneu verbetert cardiovasculair risicoprofiel

wo 16 juli 2014

Behandeling van slaapapneu helpt bloeddruk, dyslipidemie, insulineresistentie en inflammatie te verminderen. Daarbij is het effect van vermindering van ernstig overgewicht – al dan niet in combinatie met nachtelijke ‘continuous positive airway pressure’ (CPAP) – groter dan dat van CPAP alleen. Nachtelijke zuurstoftherapie verlaagt de bloeddruk van patiënten met obstructieve-slaapapneusyndroom (OSAS) niet.