NieuwsLijn

Oversterfte in 2021 pak lager dan in 2020

Gezond & Psycho (De Standaard) - 18 min 48 sec geleden

Volgens Sciensano waren er vorig jaar 5.192 bijkomende sterfgevallen, bovenop de 106.197 verwachte sterfgevallen. Dat is 4,9 procent oversterfte. In 2020 liep de oversterfte nog op tot 17,5 procent. Van 2015 tot 2019 bedroeg de oversterfte gemiddeld 2 procent per jaar.

Inflatie meevaller voor Vlaamse begroting

Gezond & Psycho (De Standaard) - 19 min 18 sec geleden

Extra besparingen zijn er volgens de jongste ramingen van de Serv niet meer nodig om de Vlaamse begrotingsdoelstellingen te halen.

Bollywood-actrice na 15 jaar buiten vervolging gesteld van ‘obsceen gedrag’ met Richard Gere

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 3 min geleden

Vijftien jaar nadat Richard Gere haar publiekelijk op de wang kuste, is Bollywood-actrice Shilpa Shetty hiervoor buiten vervolging gesteld.

Live | Druk op Johnson neemt toe: hoe verdedigt hij zich in het parlement?

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 42 min geleden

Met het stijgende aantal illegale feestjes dat komt bovendrijven, neemt de druk op Boris Johnson almaar toe. Als het rapport van topambtenaar Sue Gray aangeeft dat de premier de coronaregels heeft overtreden, en het parlement daarover heeft voorgelogen, kan Johnson het erg moeilijk krijgen. Om 13.00 uur krijgt het parlement de kans om hem te ondervragen, volg het debat hier live mee.

Nog geen akkoord over afschaffen quarantaineregels op school door discussie over gratis zelftests

Gezond & Psycho (De Standaard) - 2 uur 10 min geleden

Er is voorlopig nog geen akkoord over de afschaffing van de quarantaineregels op school. De ministers van Volksgezondheid en Onderwijs van het hele land hebben daarvoor vandaag nog iets meer tijd nodig. Onder meer de discussie over het al dan niet gratis ter beschikking stellen van zelftests is nog niet uitgeklaard.

91 onderzoeken geopend tegen vermoedelijke relschoppers na coronabetoging

Gezond & Psycho (De Standaard) - 2 uur 12 min geleden

Op zondag 23 januari braken er in Brussel rellen uit tijdens de betoging tegen de coronamaatregelen. Het Brussels parket laat in een persbericht weten dat er elf gerechtelijke aanhoudingen zijn, waarvan acht meerderjarigen en drie minderjarigen.

Sneeuwstorm in Istanbul: honderden passagiers moeten op de grond slapen in luchthaven

Gezond & Psycho (De Standaard) - 2 uur 41 min geleden

Niet alleen Griekenland wordt getroffen door ongeziene sneeuwval, ook delen van Turkije ondervinden heel wat problemen door het weer. Privéwagens mochten een tijdlang niet meer gebruikt worden en ook het luchtverkeer op Istanbul Airport werd even stilgelegd.

Amazon stopt met betalen werknemers om positief te tweeten over bedrijf

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 20 sec geleden

De e-commercegigant lanceerde de controversiële pr-campagne vier jaar geleden, maar stopt daar nu mee na tegenvallende resultaten en scherpe kritiek.

De Factcheckers houden niet van feiten

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 31 min geleden

Stel u voor: een goede vriend zegt u, bloedserieus, dat hij in de politiek gaat. U gelooft dat. Bent u dan een naïeve, goedgelovige stumperd?

Rock Werchter en Tomorrowland zetten hun zinnen op Brussel met nieuw festival

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 32 min geleden

Met Core krijgt Brussel een nieuw festival in het Ossegempark. Rock Werchter en Tomorrowland zetten er hun schouders onder.

Nainggolan over boze voorzitter: ‘Hij heeft zich boos gemaakt, het was gewoon teleurstellend’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 8 min geleden

Na een zes op zes leek Antwerp zich stilaan ontpoppen tot een van de voornaamste uitdagers van leider Union. Maar tegen STVV leed de Great Old voor het eerst dit kalenderjaar onverwacht en vermijdbaar puntenverlies (1-1). Er werd gevloekt in Antwerpen, met name door de voorzitter.

Milieuorganisaties dagvaarden de Vlaamse overheid, Ovam en Lantis in PFOS-dossier

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 13 min geleden

Milieuorganisaties Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace, BioForum en Velt dagvaarden de Vlaamse overheid, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (Ovam) en Lantis (de bouwheer van de Oosterweel) in het dossier van de PFOS-vervuiling rond de 3M-site in Zwijndrecht.

Huisarts die te lang bleef werken tijdens zwangerschap, krijgt nu toch uitkering

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 22 min geleden

‘Dank je wel, allerwarmste netwerk.’ Met die tweet liet Julie De Vos weten dat ze nu toch een uitkering voor haar moederschapsrust krijgt. Eerder had de 30-jarige huisarts met praktijk in Gentbrugge nog van de Christelijke Mutualiteit (CM) te horen gekregen dat ze er geen recht op had omdat ze te lang had doorgewerkt tijdens haar zwangerschap.

Live | Het langverwachte parlementaire debat over de vaccinatieplicht gaat eindelijk van start

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 29 min geleden

Vandaag gaat het langverwachte parlementaire debat over de invoering van een algemene vaccinatieplicht of een vaccinatiepas eindelijk van start. De commissie Volksgezondheid van de Kamer ­begint vandaag met een eerste reeks hoorzittingen. Volg die hoorzitting hier vanaf 10.00 uur live mee.

Belgische bondscoach van Gambia gaat internet rond met speech op Africa Cup

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 29 min geleden

Het Gambia van Tom Saintfiet scheert hoge toppen op de Africa Cup: bij hun eerste deelname halen ze meteen de kwartfinales. Voor aanvang van hun 1/8ste finale tegen Guinee, afgelopen maandag, gaf Saintfiet een bevlogen speech. Kijk mee in bovenstaande video. Zaterdag neemt Gambia het in de kwartfinale op tegen gastland Kameroen.

Meer dan 200 nieuwe fauna en flora ontdekt langs Mekong

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 38 min geleden

In de regio rond de Mekong in Zuidoost-Azië werden afgelopen jaar meer dan 200 nieuwe dier- en plantensoorten ontdekt. Dat meldt het WWF in een nieuw rapport.

Charbel Abou Zeidan: ‘Trek je outfit aan, en vergeet hem dan’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 35 min geleden

Charbel Abou Zeidan is artistiek directeur van het nieuwe Belgische lederwarenmerk Octogony. Dit zijn zijn stijlgeheimen.

Peter Dinklage niet opgezet met remake Sneeuwwitje

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 45 min geleden

Niet iedereen is opgezet met de nieuwe remake van Disneys Snow White. Acteur Peter Dinklage uitte afgelopen week in de WTF-podcast van Marc Maron kritiek op de gedateerde manier waarop de dwergen in de film afgebeeld worden.

‘Son of a bitch’: Amerikaanse presidenten vergaten de microfoon weleens vaker

Gezond & Psycho (De Standaard) - 6 uur 35 min geleden

Ophef in de Verenigde Staten: president Biden maakte zich maandag schuldig aan het beledigen van een journalist terwijl de microfoon nog open stond. Niet alles wat de Amerikaanse president verkondigt, is voor het grote publiek bedoeld: dat bewezen ook Bidens voorgangers al in het verleden. Bekijk een bloemlezing in bovenstaande video.

Nog onduidelijk hoe kleuter Dean om het leven kwam

Gezond & Psycho (De Standaard) - 6 uur 45 min geleden

Meer dan een week na het overlijden van Dean Verberckmoes (4) weet het gerecht nog altijd niet met zekerheid wanneer en hoe de kleuter precies om het leven is gekomen.