NieuwsLijn

Parket gaat in beroep tegen veroordeling Paul Rusesabagina

Gezond & Psycho (De Standaard) - 6 min 39 sec geleden

Het Rwandees parket heeft woensdag aangekondigd in beroep te gaan tegen de veroordeling tot 25 jaar cel van de Belgische Rwandees Paul Rusesabagina, een voormalige hoteluitbater die inspiratie vormde voor de film ‘Hotel Rwanda’ en die een fervente tegenstander van president Paul Kagame is geworden.

Parket vraagt geduld in onderzoek over verhalen van seksueel geweld in Elsense cafés

Gezond & Psycho (De Standaard) - 57 min 54 sec geleden

Het Brusselse parket opende een onderzoek naar een barman van twee cafés in Elsene, na getuigenissen van vrouwen die gedrogeerd en vervolgens seksueel misbruikt zouden zijn geweest. ‘We nemen de klachten zeer ernstig, maar in dit onderzoek kunnen we heel weinig communiceren’, klinkt het.

Ook Wevelgem voert zelf Covid Safe Ticket in: ‘Tijd dat Vlaamse regering naar burgemeesters luistert’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 11 min geleden

Ondanks erg hoge vaccinatiecijfers noteerde het West-Vlaamse Wevelgem 260 besmettingen op een week. Vanaf vrijdag is een Covid Safe Ticket nodig voor alle indoorevenementen vanaf honderd bezoekers. Tegen de wens van de Vlaamse regering in.

Labrador en walvishaai neus aan neus in Australische wateren: ‘Dit is zo cool’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 28 min geleden

De 28-jarige Jade Pursill was samen met een vriend aan het duiken aan de Ningaloo-kust in het westen van Australië, toen ze plots werden vergezeld door een walvishaai. Het nieuwsgierige dier stak zijn kop boven water en ontdekte dat er nog een dier in de buurt was, namelijk Jades hond Sailor. De twee hadden even een speciaal moment samen.

Weyts kondigt tien maatregelen aan tegen lerarentekort

Gezond & Psycho (De Standaard) - 1 uur 55 min geleden

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft tijdens het actualiteitsdebat over het lerarentekort tien maatregelen aangekondigd om op korte termijn meer handen voor de klas te krijgen. ‘Dit wijst op schuldig verzuim’, klinkt het bij de oppositie.

Aleksej Navalny krijgt Sacharovprijs van Europees parlement

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 29 min geleden

De gevangengenomen Russische opposant Aleksej Navalny heeft de Sacharovprijs gekregen van het Europese parlement. Daarmee zet Europa elk jaar een persoon, groep of collectief in de kijker gezet die zich op een bijzondere manier inzet voor de ontwikkeling van de democratie en de rechtsstaat, de bescherming van de rechten van minderheden en de rechten en fundamentele vrijheden van de mens.

Toneelhuis wil ‘verjongen, vervrouwelijken en vervormen’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 36 min geleden

Kathleen Treier, de nieuwe artistiek leider van Toneelhuis, heeft de koers voorgesteld die het Antwerpse stadstheater in de toekomst zal varen. ‘Het is geen revolutie, maar een radicaal gestuurde evolutie.’

Verdachte van bedreigen Nederlandse premier komt nog niet vrij

Gezond & Psycho (De Standaard) - 3 uur 38 min geleden

Een 22-jarige Amsterdammer wordt ervan verdacht Mark Rutte te bedreigen. De rechtbank achtte de kans groot dat hij door zal gaan met berichten plaatsen op sociale media als hij vrijkomt. Dat meldt NOS.

Gates Foundation schakelt Gents bedrijf in voor betere erwtenoogst

Gezond & Psycho (De Standaard) - 4 uur 11 min geleden

Gentse biotechnologie heeft de aandacht getrokken van de Gates Foundation. Aan het bedrijf Biotalys is gevraagd iets te doen tegen mislukte peulvruchtenoogsten in Afrika.

FIT-topvrouw Claire Tillekaerts vertrekt met pensioen

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 12 min geleden

Claire Tillekaerts, als ceo van Flanders Investment & Trade de belangrijkste Belgische handelsdiplomate, gaat in juni volgend jaar met pensioen. De Vlaamse regering start de zoektocht naar een opvolger.

Grootste vulkaan in Japan barst uit

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 25 min geleden

De vulkaan Aso op het Japanse eiland Kyushu is woensdagmorgen uitgebarsten. Een camera die de vulkaan in de gaten houdt, kon filmen hoe as kilometers hoog de lucht in werd geblazen. De overheid waarschuwt omwonenden om uit de buurt te blijven. Bekijk het in de video hierboven.

En plots is ‘Crazy Jack’ terug

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 37 min geleden

De beurskoers van Alibaba is omhooggeschoten nadat de Chinese miljardair Jack Ma voor het eerst sinds lang weer is opgedoken in Spanje. Heeft hij zijn straf uitgezeten?

Dieter Penninckx neemt wraak op Paul Lembrechts

Gezond & Psycho (De Standaard) - 5 uur 42 min geleden

Paul Lembrechts stapt op als ceo van FNG nadat de aandeelhouders van FNG hebben geweigerd om zijn loon goed te keuren.

Persbericht: Zorg wordt toegankelijker voor wie het financieel niet breed heeft

Vlaams PatiëntenPlatform - 6 uur 4 min geleden
Daarvoor zorgen de uitbreiding van de derdebetalersregeling en de verlaging van het plafond van de maximumfactuur voor diegenen met de laagste inkomens. Die eerste zorgt ervoor dat je als patiënt enkel nog remgeld zal moeten betalen, al zal je daar voorlopig zelf nog naar moeten vragen. Daarbovenop wordt het plafond van de maximumfactuur voor mensen met de laagste inkomens verlaagd tot €250. Zodra hun medische kosten aan het plafond van €250 komen, worden ook de remgelden terugbetaald voor de zorg die ze nadien krijgen.

Grootste hagelsteen ooit gemeten in Australië

Gezond & Psycho (De Standaard) - 6 uur 34 min geleden

De oostkust van Australië wordt al dagen geteisterd door uitzonderlijke hagelstormen. Die hebben op heel wat plaatsen schade aangericht. Zo is het plafond van een winkelcentrum in Coffs Harbour in Nieuw-Zuid-Wales ingezakt door het gewicht ervan. Het Bureau of Meteorology Australia heeft bevestigd dat er hagelstenen vielen met een diameter van wel 16 centimeter. Bekijk het in de video hierboven.

Belgische fan aangevallen na wedstrijd tegen Club Brugge omdat hij Manchester City-sjaal draagt

Gezond & Psycho (De Standaard) - 7 uur 18 min geleden

Een Belgische fan van Manchester City is dinsdagavond na de gewonnen Champions League-wedstrijd van zijn favoriete club tegen Club Brugge op de snelwegparking langs de E40 in de Gentse deelgemeente Drongen aangevallen door supporters van Club. De 63-jarige man is in levensgevaar, zegt zijn zoon Jurgen aan onze redactie.

Waarom de bladeren maar niet willen vallen, terwijl het al volop herfst is<B></B>

Gezond & Psycho (De Standaard) - 7 uur 52 min geleden

Misschien viel het je ook al op tijdens een herfstwandeling: het is bijna Allerheiligen, maar er liggen nog maar amper bladeren op de grond. Dat heeft alles te maken met afgelopen zomer, die bijzonder nat was.

Julie Vermeire: ‘Als je alleen maar aan comfort denkt, eindig je vaak slonzig’

Gezond & Psycho (De Standaard) - 8 uur 30 min geleden

Danser, tv-figuur en Tiktokker Julie Vermeire werkte samen met het Belgische modelabel CKS een capsulecollectie uit voor tieners. Dit zijn haar stijlgeheimen.

Minstens dertien doden bij bomaanslag in Damascus

Gezond & Psycho (De Standaard) - 9 uur 38 min geleden

Bij een bomaanslag gericht tegen een bus van het Syrische leger zijn dinsdag in de Syrische hoofdstad Damascus minstens dertien doden gevallen. Dat meldt het officiële persagentschap Sana.

Netflix pronkt met sterke kwartaalcijfers

Gezond & Psycho (De Standaard) - 10 uur 41 min geleden

In het derde kwartaal steeg het aantal abonnementen op streamingplatform Netflix wereldwijd met 4,4 miljoen tot net geen 214 miljoen. Dat meldt het bedrijf zelf. Met de Koreaanse reeks ‘Squid game’ heeft het, alweer naar eigen zeggen, zijn grootste hit ooit te pakken.