Webinar overgewicht door prof Van der Schueren

di 19 januari 2021
Professor Bart Van der Schueren

In onze peiling over de aanbevelingen van het KennisCentrum voor de Gezondheidszorg sprak 70% zich uit voor het opnemen van een Zorgpad Leefstijl in de behandeling van slaapapneu, om onder meer overgewicht aan te pakken (11% vindt dit overbodig). Niet elke slaapapneu patiënt heeft overgewicht, maar er is wel wederzijdse beïnvloeding. Professor Bart Van der Schueren was onze spreker op de eerste webinar van 2021, op dinsdag 19 januari. Hij is voorzitter van BASO, de Belgische Vereniging voor de studie van obesitas, en endocrinoloog aan de Obesitaskliniek van UZ Leuven.

Video opname van de webinar

Leden en vrienden die ingeschreven zijn, kunnen de video opname hier bekijken.
Hiervoor dien je je Google account door te geven, waarmee je aangemeld bent bij Youtube.

Bronvermeldingen

De BASO Consensus 2020, een naslagwerk waarin de evidentie wordt opgelijst, gratis ter beschikking op de website van Belgian Association for the Study of Obesity (BASO). Daar kan je steeds terecht voor bijkomende informatie over genetische aanleg of diëten.

Effect van gewichtsdaling op daling van de AHI:
Lifestyle intervention with weight reduction: first-line treatment in mild obstructive sleep apnea; Tuomilehto et al. Am J Respir Crit Care Med 2009;179:320–7

Peiling en vragen

Vooraf werd een peiling over overgewicht gehouden.
Je kan hier de resultaten van de peiling en de ingezonden vragen vinden.

Evaluatie

Na de webinar vind je hier de evaluatie.
Graag invullen na de live uitzending of na het uitgesteld kijken naar de video-opname.

Uitnodiging door prof Van der Schueren

Klik op de video hieronder voor weergave