conventie

Evenwicht zoeken tussen besparing en kwaliteit

di 27 juni 2017
Evenwicht zoeken tussen besparing en kwaliteit

Vanaf 1 januari 2017 is in België de lopende conventie die de terugbetaling van de behandeling van slaapapneu regelt, voor een vijfde keer gewijzigd, waarbij vooral de opname van de behandeling met mondbeugel (mra) opvalt. een volledig nieuwe conventie is het echter niet, de onderhandelingen gingen niet van een leien dakje en de nieuwe streefdatum om te landen is januari 2018. in een eerste artikel bekijken we de voorgeschiedenis van deze vijfde wijziging.

Prof. dr. Olivier Vanderveken van iBEDSMA (Interdisciplinaire Belgische tandheelkundige slaapgeneeskunde academie) nodigde ons uit op een informatiedag.

Artikel uit ApneuMagazine 17-2. Het volledig artikel is hier beschikbaar voor leden en vrienden: klik op "Lees verder"

Wijzigingen in apneu-conventie

ma 05 december 2016

Vandaag is er witte rook uit de schouw van het RIZIV gekomen. Het Verzekeringscomité besliste principieel de huidige cpap-conventie, die verlopen was op 1 november, te verlengen tot einde 2017 met een aantal wijzigingen. De cpap-conventie (tussen RIZIV en slaapcentra) regelt de tussenkomst van de ziekteverzekering in de kosten van de apneubehandeling met cpap. Er zijn nog hangende discussiepunten waarover nog geen akkoord bereikt is, de overlegperiode wordt verlengd tot einde 2017. Ondertussen zijn er wel enkele wijzigingen waarover dus wel een consensus bereikt is.