ApneuKrant 20-1

vr 20 maart 2020
ApneuKrant 20-1

Hoeveel apneupatiënten zijn er in België? Een getuigenis over de eerste zeven maanden, interviews met de top10 automerken over opsporen van slaperigheid aan het stuur, patiëntenbetrokkenheid en het programma van de lentebijeenkomsten.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar we hebben nu toch als ApneuVereniging Vlaanderen de gegevens ontvangen van het RIZIV over de apneuconventie per ziekenhuis. Vanuit de medische wereld was hiervoor bezwaar gemaakt. In deze ApneuKrant geven we een algemeen overzicht van aantal apneupatiënten in België (steeds volgens de apneu-overeenkomst, op datum van einde 2018). We berekenen ook de sterke onderdiagnose/onderbehandeling, geven het aandeel weer van luchtdruk behandeling (cpap) versus mondstuk (mra). Sinds 2018 worden ook gegevens verzameld over de diagnosemethode: polysomnografie in het slaapcentrum versus polygrafie in het slaapcentrum of thuis. We reageren ook met "openbaarheid van bestuur" op het verbod de voorbije jaren om cijfers bekend te maken aan de patiëntenvereniging (en het breder publiek).

Vanessa uit Laarne brengt een sterke getuigenis over de eerste zeven maanden van de cpap-behandeling.

Naar aanleiding van het onderzoek van de ApneuVereniging Italië onder truck chauffeuers (zie ApneuKrant 19-4), stelden we ons de vraag hoever auto-constructeurs staan met het opsporen van slaperigheid aan het stuur. Dat werd een dagje AutoSalon met gesprekken met de top 10 van de merken op de Belgische markt. Een artikel in de ApneuKrant, aangevuld met de video van verklaringen op de stands van het salon.

Wat stelt een patiënt voor die deelneemt aan werkgroepen van ERS, de organisatie van professionales die met ademhaling bezig zijn. Wat betekent patiëntbetrokkenheid.

Voor het eerst houdt ApneuVereniging Vlaanderen meerdere lentebijeenkomsten in 2020. We belichten het programma van Genk en Ieper.

Voor leden en vrienden: