technologie

za 03 maart 2018
Lentebijeenkomst 2018 Sprekers

Ons programma voor de Lentebijeenkomst 2018

• Wat te verwachten van draagbare hulpmiddelen in de gezondheidszorg?
    Walter De Raedt, Onderzoekscentrum IMEC
  • Technologische ontwikkeling voor diagnose van slaapapneu
    Bart Van Pee, CEO Ectosense, Leuvense start-up
  • Leefstijl bij slaapapneupatiënten
    prof dr Johan Verbraecken, UZA
  • Hoe beheer je je eigen patiëntendossier?
    Mark De Quidt, ApneuVereniging Vlaanderen

Op zaterdag 3 maart 2018 van 14u tot 17u
Auditorium Kinsbergen, UZ Antwerpen

Vindt hier de routebeschrijving

Systemen die vermoeidheid meten in auto, werken niet

vr 23 juni 2017
foto Gazet van Antwerpen

Nieuwe technologie biedt nieuwe mogelijkheden, en we volgen die met ApneuVereniging Vlaanderen graag op de voet op. Slaapapneu leidt o.m. (meestal) tot slaperigheid overdag en dus gevaar voor wie de baan op gaat. Te weinig wordt met slaperigheid aan het stuur de link gelegd naar mogelijk slaapapneu. Anderzijds worden meer auto's uitgerust met vermoeidheidsdetectie, en draagt zo'n technologie dus bij om eventueel slaapapneu te ontdekken, los van de vaststelling dat de chauffeur onmiddellijk moet stoppen.

Gepersonaliseerd masker door 3d printer

wo 04 januari 2017
3d gezichtsscan

Met 3d printers worden voorwerpen gemaakt in 3 dimensies. Deze recente technologische mogelijkheid kent vooral een snel toepassingsgebied in de medische sector, omwille van de kenmerkende voordelen: snelheid en vooral personalisering. Het lag dus ook voor de hand dat er gebruik van gemaakt wordt voor gezichtsmaskers, onze gezichten zijn immers allen verschillend. Door een siliconen- of een gelrand kunnen de meeste verschillen opgevangen worden. Een perfecte aansluiting van een masker op een gezicht is een noodzaak om lekkage te vermijden. Vooral de hoge luchtdruk die voor beademing gebruikt wordt stelt de perfecte aansluiting voor een grote uitdaging. Recent startte een nieuw opgericht bedrijf in Nederland met op maat gemaakte maskers.

Lentebijeenkomst 5 maart 2016

za 05 maart 2016

Het programma voor de lentebijeenkomst 2016:

Waarheen met ApneuVereniging Vlaanderen? Victor Hanssens, ondervoorzitter

Het belang van educatie en patiëntenbegeleiding. Pascal Borzée, UZLeuven

Nieuwe technologie voor Apneu-patiënten. Jan Van Gulck, ResMed

Pauze met demo van toestellen door de firma Resmed.

Het statuut van de chronisch zieke. Sarah Defloor, Vlaams PatiëntenPlatform