Systemen die vermoeidheid meten in auto, werken niet

vr 23 juni 2017
foto Gazet van Antwerpen

Nieuwe technologie biedt nieuwe mogelijkheden, en we volgen die met ApneuVereniging Vlaanderen graag op de voet op. Slaapapneu leidt o.m. (meestal) tot slaperigheid overdag en dus gevaar voor wie de baan op gaat. Te weinig wordt met slaperigheid aan het stuur de link gelegd naar mogelijk slaapapneu. Anderzijds worden meer auto's uitgerust met vermoeidheidsdetectie, en draagt zo'n technologie dus bij om eventueel slaapapneu te ontdekken, los van de vaststelling dat de chauffeur onmiddellijk moet stoppen.

Nu blijkt echter uit een test van het Belgisch Instituut van Verkeersveiligheid (het BIVV) dat de verschillende beschikbare sensoren allesbehalve efficiënt zijn, slechts in 15% van de gevallen wordt een correct signaal gegeven. Lees hier het artikel verschenen in Gazet van Antwerpen.

 

foto: ss, Gazet van Antwerpen

 

Systemen die vermoeidheid meten in auto, werken niet

Slechts in 15% van de gevallen geven gadgets correct signaal

door Tom Le Bacq, Gazet van Antwerpen, 23 juni 2017

U hebt een lange rit naar Zuid-Frankrijk of Spanje voor de boeg en u wilt zo’n gadget kopen dat uw vermoeidheid meet in de auto? Doe geen moeite, ze werken niet. Dat zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). “De aloude regel om af en toe te stoppen en een luchtje scheppen, is véél beter en goedkoper”, zegt Stef Willems van het BIVV.

Er bestaat al een hele waslijst van: technische snufjes die uw vermoeidheid in de auto meten en een signaal geven als het tijd is om te stoppen. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid testte ze en kwam tot de conclusie dat ze niet werken. “We hebben ze een maand lang uitgeprobeerd. Slechts in 15 procent van de gevallen gaven ze een correct signaal”, zegt Stef Willems van het BIVV.

Er bestaan slaapringen, die de elektrische geleiding van de huid meten via wijsvinger en duim. De ring trilt als de aandacht verslapt. Een radarverklikker heeft ook al vaak een functie die het rijgedrag screent en aanraadt om een pauze te nemen. En een oogbewegingsmonitor meet wijzigingen in uw pupil op en geeft een biep­signaal af.

“Maar de studie toont dus aan dat ze weinig efficiënt zijn”, zegt Willems. “Soms geven ze te snel een waarschuwing. Andere geven geen enkel signaal bij vergevorderde vermoeidheid. De radarverklikker gaf op 50 ritten maar één waarschuwing. De oog­bewegingsmonitor deed het nog het best: in 15 procent van de gevallen zeiden de testpersonen dat hij correct de vermoeidheid gedetecteerd had. Al bij al dus geen groot succes allemaal.”

In veel auto’s is zo’n vermoeidheids­detectie intussen ingebouwd. “Die combineren verschillende functies en werken iets beter”, zegt Willems. “Maar toch kan niets tippen aan de oude basisregels. Maak dat je vooraf voldoende geslapen hebt. Pauzeer tijdens je rit elke twee uur om een luchtje te scheppen en de benen te strekken. Daar kan geen gadget tegenop.”

Slaapring
Een slaapring meet elektrische geleiding in je huid.
Kost 189€
Slaagpercentage 2%
Foto: put, Gazet van Antwerpen

Radarverklikker
Een radarverklikker scant ook je rijgedrag.
kost 177€, met 144€ abonnementskosten
Slaagpercentage: 0%.
Foto: put, Gazet van Antwerpen

Oogbewegingsmonitor
Een oogbewegingsmonitor detecteert wijzigingen in de pupil.
Kost 240€
Slaagpercentage: 15%
Foto: rr, Gazet van Antwerpen