Warm vrijwillig Vlaanderen en slaapapneu

wo 25 december 2019
Warmste Week 2019 resultaten

Bravo!
17,5 miljoen keer bravo voor warm Vlaanderen, één op vijf was betrokken bij een of andere solidariteitsactie.
230.000 keer bravo voor alle vrijwilligers voor en tijdens De Warmste Week.

Als vrijwilligers van een patiëntenvereniging zijn we bijzonder trots op dit resultaat voor een goed doel. Dit sterkt ons in de overtuiging dat solidariteit en onbaatzuchtige inzet nog steeds bij Vlaanderen hoort, bij een warm Vlaanderen. Het mag tijdens zo'n solidariteitsweek eens extra in de verf gezet worden. De spotlight ook op vrijwilligers die het hele jaar door in zovele acties in de weer zijn. Soms heel kleinschalig van mens tot mens, soms met grote projecten. Zoals in patiëntenverenigingen, waar zorgervaringen worden gedeeld als onderlinge steun en waar bewustwording, preventie en onderzoek worden gestimuleerd.

Chauffeurs met slaapapneu zijn bijna 2,5 keer méér betrokken bij verkeersongevallen. Bekendheid met deze werkerlijkheid en daling van dit cijfer is in feite het goede doel van de vrijwilligers van ApneuVereniging Vlaanderen. Het aantal Vlamingen met slaapapneu wordt geschat op 5% tot 10%, zo'n 330.000 tot 660.000. Slechts 1,2% wordt vandaag behandeld.

Geïnspireerd door het verwarmende succes van De Warmste Week wensen we ons streven naar minder verkeersongevallen omwille van slaapapneu (of andere slaapstoornissen), en daling van medische kosten voor bijkomende aandoeningen, de komende jaren méér bekendheid te geven. Ook voor dié aansporing, dank warm Vlaanderen voor wat je vorige week getoongd hebt!

De vrijwilligers van ApneuVereniging Vlaanderen.

Meer over de resultaten van de Warmste Week op de website vind je hier.