Technologie bij diagnose

ma 04 november 2019
NightOwl | OSAsense |WatchPAT

Het jaarlijks symposium voor professionals van de Nederlandse ApneuVereniging draaide dit jaar rond technologische ontwikkelingen bij het opsporen van slaapapneu. Drie bedrijven stelden hun producten voor, waarna een panel discussieerde over de relatie arts en technologie. Kunnen zij de vergelijking aan met de uitgebreide PSG (PolySomnoGrafie, de vele draadjes tijdens de diagnosenacht in het slaapcentrum)? Zullen in de toekomst diagnosemiddelen in de supermarkt verkrijgbaar zijn, ergens tussen de tandpasta's, huidverzorging, wondverzorging? Of dient een patiënt altijd via een huisarts te gaan voor een screening? We gingen tijdens de pauze aan de drie bedrijven vragen hun presentatie kort samen te vatten.

EctoSense met NightOwl

"Met haar eerste product, NightOwl®, herdefinieert het bedrijf de manier waarop slaapapneu klinisch gediagnosticeerd wordt. NightOwl® elimineert de nood voor complexe en grote systemen voor het maken van een nauwkeurige slaapapneu diagnose. Het bedrijf combineert geminiaturiseerde biosensoren met cloud-gebaseerde data-analyse die aangedreven wordt door complexe algoritmes die fysiologische metingen vertalen naar direct interpreteerbare informatie." Bron: Website EctoSense

OSAsense door DiagnOSAS

"De OSAsense-dienst bestaat uit een gevalideerde online vragenlijst en een nachtelijke saturatiemeting, ook wel pulsoximetrie genoemd. De gebruikte saturatiemeter heeft de vorm van een horloge en meet, kort gezegd, de hoeveel zuurstof in het bloed tijdens de slaap. Op basis van de vragenlijst en de saturatiemeting is het OSAsense-algoritme in staat om slaapapneu te detecteren met een sensitiviteit van -100% en een specificiteit van >70%. Wanneer huisartsen OSAsense gebruiken vóórdat zij patiënten doorverwijzen naar een slaapcentrum heeft dat twee voordelen: patiënten met een laag risico op slaapapneu hoeven niet onnodig een duur en tijdrovend onderzoek te doorlopen en patiënten met een significant risico kunnen snel en effectief worden doorverwezen naar een slaapcentrum voor diagnose en behandeling." Bron: Website van OSAsense