Lentebijeenkomst | Apneu in krant | Apneu op radio | 1% behandeld |

Bekijk hier de nieuwsbrief op de website.

27 februari 2019

Herfstbijeenkomst 2018

Lentebijeenkomst 2 maart, je bent al ingeschreven?

Een slaaparts spreekt over het belang van een goede slaap om het gewicht onder controle te houden en wat dit betekent voor slaapapneu. En hoe zit het met bewegen en overgewicht? Professor Dirk Aerenhouts, bewegings- en sportwetenschappen VUBrussel, bespreekt de potentiële voordelen van relatief korte maar hoog intensieve trainingen, en ook de rol van krachttraining. De apneupatiënt die ons zijn ervaring komt delen is Patrick Van Hoof, die al heel wat behandelingen achter de rug heeft. ResMed stelt zijn nieuwe AirFit maskers voor.

We stellen het op prijs als je vooraf wil inschrijven, zodat we de bijeenkomst beter kunnen plannen...

Meer over de lentebijeenkomst en inschrijving...

Parlementslid vraagt obesitas-preventie en efficiënter diagnose slaapapneu

"120.000 Belgen hebben CPAP-toestel naast hun bed staan om te voorkomen dat hun adem stilvalt tijdens slaap, kosten lopen op tot meer dan 80 miljoen per jaar. Aantal patiënten met masker tegen slaapapneu is verdubbeld in vijf jaar."
Naar aanleiding van een parlementaire vraag over de toenemende kosten van de apneu-behandeling schreef Sylvia Mariën in Gazet Van Antwerpen. Ze sprak met parlementslid Yoleen Van Camp, een slaaparts en Mark De Quidt, voorzitter van ApneuVereniging Vlaanderen.

Lees het volledige krantenartikel...

Apneu op de Nederlandse Radio 1

Elke ochtend in de week van 25 februari tot 1 maart komt slaapapneu aan bod in een blok van 5 minuten in het programma Spraakmakers op Radio 1 Nederland. De reeks begint met huisarts Hugo Hardeman, voorzitter van de ApneuVereniging Nederland. Alle fragmenten zijn op de website te beluisteren.

Beluister hier alle fragmenten...

Slechts 0,97% patiënten worden behandeld

Volgens de meest recente jaarcijfers van het RIZIV waren er 109 677 cpap's geregistreerd binnen de apneu-conventie in 2017. Dit is een stijging met 12% t.o.v. 2016 en met 205% (of een verdrievoudiging) van 2010. Op de hele bevolking van 11,4 miljoen wordt er dus slechts 0,97% behandeld, terwijl slaapapneu geschat wordt op 5% tot 10% van de bevolking, tussen de 568.000 en 1,1 miljoen. Zie het interview met prof dr Wilfried De Backer over de schatting van de verspreiding van slaapapneu. De onderbehandeling bedraagt zo 81% tot 90%.

Bekijk hier de cijfers en de grafiek...

Aanmelden ApneuNieuws
Afmelden ApneuNieuws
Afmelden alle nieuwsbrieven