"Alle weggebruikers moeten worden getest op slaapapneu"

vr 24 oktober 2014
Alle weggebruikers moeten worden getest op slaapapneu

Vrachtwagenchauffeurs en bestuurders van touringcars zouden regelmatig getest moeten worden op de ziekte slaapapneu. Daarvoor pleit de Nederlandse ApneuVereniging op BNR. Ad Toet van de Koninklijke Nederlandse Vervoerders (KNV) gaat zelfs nog een stapje verder; hij vindt dat álle weggebruikers moeten worden onderzocht.

“Iedere keer als er iemand op een stille weg in de nacht op een wegversperring is ingereden op een recht stuk denk ik altijd aan apneu", zegt voorzitter Piet-Hein van Mechelen van de ApneuVereniging op BNR (Nederlandse Nieuwszender met veel financiëel nieuws). "Ook als ik gekantelde vrachtwagens zie. Ik weet zelf hoe het is. Je bent een soort rijdende bom als je onbehandelde apneu hebt.”

De ziekte houdt in dat mensen in hun slaap plotseling stoppen met ademen, waardoor ze vaak wakker schrikken. Daardoor zijn ze overdag erg vermoeid, wat voor beroepschauffeurs natuurlijk een groot risico is.

Volgens Ad Toet van de KNV, de koepelorganisatie voor het beroepspersonenvervoer en het spoorgoederenvervoer, worden beroepschauffeurs al regelmatig medisch getest. Ook hebben zij ‘zeer strike rij- en rusttijden’. “Hier en daar lees je cijfers van meer dan 60 procent van de mensen die ‘s ochtends niet goed uitgerust zijn."

Bron: bnr.nl, 24okt14