Vlaams PatiëntenPlatform

Bijgewerkt: 10 min 13 sec geleden

40% van de mensen met een chronische aandoening stelt zelf zorg uit

ma, 22/06/2020 - 13:29
Sinds begin mei wordt niet-essentiële zorg geleidelijk terug opgestart. Maar heel wat personen met een chronische aandoening kregen nog altijd niet de zorg die tijdens de lockdown werd uitgesteld. Dat blijkt uit een bevraging die het Vlaams Patiëntenplatform organiseerde. “We vinden het verontrustend dat zoveel zorg nog niet opnieuw is opgestart. Zeker omdat maar liefst 40% van de patiënten zelf zorg uitstelt,” zegt Ilse Weeghmans, directeur van het Vlaams Patiëntenplatform.

Column: Terug uit uw kot: ook voor hoogrisicopatiënten?

wo, 17/06/2020 - 11:30
"Voor mensen met een chronische aandoening is 'terug uit hun kot' komen geen evidentie. Informatie op maat voor elke chronische aandoening in overleg tussen artsenverenigingen en patiëntenverenigingen zou, ondersteund door de overheid, een eerste stap kunnen zijn", schrijft Ilse Weeghmans.

Lees onze FAQ over Corona

wo, 10/06/2020 - 20:50

Heeft het coronavirus gevolgen voor jouw zorg? Neem deel aan onze tweede bevraging!

vr, 05/06/2020 - 13:16
Het Vlaams Patiëntenplatform lanceert een tweede bevraging over de gevolgen van de coronacrisis op jouw zorg. Tijdens de kritieke fase van de coronacrisis werd alle niet-essentiële zorg uitgesteld. Deze fase lijkt voorlopig achter ons te liggen en sinds 4 mei wordt de zorg geleidelijk heropgestart. Het Vlaams Patiëntenplatform wil met deze tweede bevraging de heropstart van de zorg in kaart brengen. We onderzoeken welke zorg wel en welke zorg nog niet opnieuw is opgestart en wat daarvan de gevolgen voor jouw gezondheid zijn. Daarnaast willen we ook achterhalen hoe jij de heropgestarte zorg ervaart. Ben je voldoende geïnformeerd en voel je je veilig?

Burgers kunnen resultaat coronatest pas 24u na zorgverleners bekijken

vr, 05/06/2020 - 11:14
Wanneer je mogelijk besmet bent met het coronavirus, wil je graag zo snel mogelijk je testresultaten kennen. We hebben in België een systeem om gezondheidsgegevens te delen waarbij dit perfect mogelijk zou zijn, maar toch gaat er kostbare tijd verloren. Wanneer je testresultaat gekend is, kan je dit pas na 24 uur bekijken als burger. Je mag dus maar hopen dat je zorgverlener je meteen verwittigt want anders gaat er kostbare tijd verloren.

Vlaamse regering voorziet extra middelen en maatregelen om meer personen met een handicap te kunnen helpen

vr, 22/05/2020 - 13:02
De Vlaamse Regering breidt deze regeerperiode de middelen voor personen met een handicap met 300 miljoen euro uit. Dat is vergelijkbaar met de bijkomende middelen uit de vorige regeerperiode en is de tweede grootste budgetuitbreiding ooit. Toch volstaat dit niet om aan de toenemende vragen tegemoet te komen. Daarom besliste de Vlaamse Regering extra maatregelen te nemen. Hierdoor wordt een deel van het budget anders ingezet om aan meer openstaande vragen tegemoet te komen. Door te schuiven met middelen, zullen meer personen met een handicap geholpen worden met een persoonsvolgend budget.