Vlaams PatiëntenPlatform

Abonneren op feed Vlaams PatiëntenPlatform
Bijgewerkt: 22 min 30 sec geleden

Wordt jouw zorg uitgesteld of stel jij zelf zorg uit?

wo, 21/10/2020 - 11:58
We krijgen signalen dat er steeds meer zorg wordt uitgesteld omwille van het stijgende aantal coronabesmettingen. Help jij ons in kaart brengen over hoeveel zorg het gaat? Vul dan onderstaande poll in!

Het Vlaams Patiëntenplatform kijkt hoopvol naar toekomstig federaal gezondheidsbeleid

ma, 05/10/2020 - 12:28
Het Vlaams Patiëntenplatform is tevreden met de beloftes in het regeerakkoord van de kersverse federale regering. Een heel aantal prioriteiten waarvoor het VPP al lange tijd strijdt, werden mee opgenomen in de tekst. De koepelorganisatie van patiëntenverenigingen zal dan ook graag de komende drie jaar haar steentje bijdragen aan dit beleid.

Persbericht: VPP vraagt dat overheid meer investeert in kwaliteit van zorg in de geestelijke gezondheidszorg

wo, 30/09/2020 - 10:22
Het Vlaams Instituut Kwaliteit van Zorg (VIKZ) maakt op 30 september de resultaten bekend van de kwaliteitsmetingen in de geestelijke gezondheidszorg. De Vlaamse Patiënten Peiling GGZ, die het Vlaams Patiëntenplatform ontwikkelde, maakt hiervan deel uit en meet hoe patiënten de geestelijke gezondheidszorg evalueren. Uit die bevraging, die zo’n 4000 patiënten jaarlijks invullen, blijkt dat er binnen de geestelijke gezondheidszorg veel respect is voor de patiënt. Maar slechts één derde van de patiënten krijgt altijd voldoende informatie van zijn hulpverleners.

Resultaten derde bevraging uitgestelde zorg

do, 24/09/2020 - 11:48
Begin september lanceerde het VPP een derde bevraging in het kader van de coronacrisis en de gevolgen hiervan op de zorg voor personen met een chronische aandoening. Er werd bevraagd of en in welke mate zorg sinds 10 juli werd uitgesteld omwille van het coronavirus. Wanneer de afspraak wel kon plaatsvinden vroegen we ons af op welke manier dat gebeurde, of mensen voldoende geïnformeerd werden over de beschermingsmaatregelen en of ze zich hierdoor veilig voelden.

Resultaten derde bevraging uitgestelde zorg

di, 22/09/2020 - 15:22

Persbericht: Invoering derde-betalersregeling voor iedereen bij huisarts, kinesitherapeut en tandarts is een stap in de goede richting

di, 15/09/2020 - 10:53
Laat iedereen, bij elke hulpverlener van de eerste lijn, enkel nog het remgeld betalen in plaats van te werken met het terugbetalingssysteem via de ziekenfondsen. Dat vragen het Netwerk tegen Armoede, de Gezinsbond en het Vlaams Patiëntenplatform al jarenlang. De organisaties juichen het voorstel dat vandaag 15 september op de agenda staat van de Commissie voor Gezondheid en Gelijke Kansen van het Federaal Parlement om de derde-betalersregeling voor iedereen in te voeren bij de huisarts, kinesitherapeut en tandarts daarom ook toe. Het is een grote stap in de goede richting.

Heeft het coronavirus gevolgen voor jouw zorg? Neem deel aan onze derde bevraging!

vr, 04/09/2020 - 11:03
Op 1 september startte naar jaarlijkse gewoonte het nieuwe schooljaar voor vele jongeren. Is deze opstart ondertussen ook het geval voor de zorg bij mensen met een chronische aandoening of wordt er nog veel zorg uitgesteld? Op deze vraag wil het VPP een antwoord bieden met deze bevraging.