Vlaams PatiëntenPlatform

Abonneren op feed Vlaams PatiëntenPlatform
Bijgewerkt: 28 min 23 sec geleden

Column: Enkele wist-u-datjes over patiëntenrechten en artsenverkiezingen

5 uur 47 min geleden
Als arts bent u elke dag in de weer om goede zorg te geven aan uw patiënten. Naar aanleiding van de Europese dag voor de rechten van de patiënt, die plaats vond op 18 april, geef ik u graag wat wist-u-datjes mee...

Persbericht VPP: Patiënten verwachten veel van de online gezondheidsportalen

di, 17/04/2018 - 15:27
66% van de patiënten gelooft dat online inzage in het patiëntendossier de communicatie met zorgverleners zal verbeteren. Dat blijkt uit een bevraging die het Vlaams Patiëntenplatform organiseerde naar aanleiding van de Europese dag van de rechten van de patiënt op 18 april. 68% van de 581 patiënten die deelnamen aan de bevraging gelooft ook dat ze door die online inzage hun zorg meer in eigen handen kunnen nemen.

Lees onze nieuwsbrief van maart 2018

vr, 30/03/2018 - 16:14

Column: Hervorming van de Orde: transparantie voor de patiënt of klaar voor het museum?

wo, 21/03/2018 - 17:19
Een hervorming van de Orde der Artsen: elke legislatuur zijn er wetsvoorstellen en wordt er over gepraat en gedebatteerd. Niemand - wij als VPP toch niet -, geloofde nog in een hervorming totdat de Orde zelf vertelde dat ze wilde hervormen én de minister van Volksgezondheid en Sociale zaken, Maggie De Block, aankondigde dat ze er werk van wilde maken.

Column: Twee klassen geneeskunde

zo, 25/02/2018 - 20:53
Meer betalen voor kwaliteitsvollere zorg of door de professor geopereerd worden als je 'kiest' voor een eenpersoonskamer. De dikte van je portefeuille zou als patiënt niet mogen meespelen. UZ Leuven gaf via de media aan dat ze een intern onderzoek openden om deze toestanden de wereld uit te helpen.

Column: Kent u de bijstandsarts al?

ma, 19/02/2018 - 15:38
Hoe kunnen artsen helpen om te vermijden dat een patiënt bij een expertise letterlijk en figuurlijk 'in zijn blootje staat'.