Gezond & Psycho (De Standaard)

Abonneren op feed Gezond & Psycho (De Standaard) Gezond & Psycho (De Standaard)
De Standaard : Hoofdsectie Ds Live
Bijgewerkt: 1 uur 3 min geleden

Nieuw energiecontract betonneert groot deel van tarief voor 10 en zelfs 30 jaar

2 uur 22 min geleden

Het energiebedrijf Energyvision lanceert in Vlaanderen een niet-alledaags elektriciteitscontract. Het plaatst ‘gratis’ zonnepanelen en biedt een tarief-formule die voor tien en deels zelfs dertig jaar vastligt.

Steeds meer jongeren werkloos: “Nochtans blijft het aantal vacatures hoog”

2 uur 22 min geleden

Het aantal werklozen onder de 25 jaar stijgt met 17 procent. Dat blijkt uit de recentste cijfers van de RVA. En ook in het algemeen neemt de werkloosheid toe, met 6,7 procent ten opzicht van vorig jaar. “Afwachten of die trend zich doorzet.”

Laadpaalproducent Alfen trekt spurtje

2 uur 22 min geleden

Alfen, de Nederlandse producent van laadpalen en onderdelen van het elektriciteitsnetwerk, zegt een oplossing te hebben gevonden voor de vochtvorming  in zijn transformatorstations, die in grote delen van Nederland worden geïnstalleerd. Als gevolg daarvan schoot de koers van het aandeel weer omhoog, nadat het aandeel begin dit jaar enkele rake klappen had geïncasseerd.

“Hele scholen gaan Emile voor op de wachtlijsten voor buitengewoon onderwijs”

2 uur 22 min geleden

In een pakkend filmpje klagen enkele ouders de ellenlange wachtlijsten in het buitengewoon onderwijs aan. “In het beste geval staat Emile op de 175ste plek op de wachtlijst.”

Het treinstation, oord van verderf? “Een stations­buurt zou juist dé plek moeten zijn om te wonen”

2 uur 22 min geleden

Een grote vechtpartij aan het station van Geel, een samenscholingsverbod bij het station van Aalst, een aanranding in het station van Hasselt ... Zijn treinstations echt de gevaarlijkste plekken van het land, of voelt dat alleen zo? “Er zijn stations waar er geen mensen meer zijn.”

Sven Gatz: “Niet elke Brusselse minister lijdt aan de ziekte van slecht bestuur”

2 uur 22 min geleden

De slechte begrotingscijfers van het Brussels Gewest stralen af op bevoegd minister Sven Gatz (Open VLD). Zonder drastisch besparingsplan bedankt hij voor een plek in de volgende regering.

Politieke borden kleuren Vlaamse wegen: “Niet iedereen zit op sociale media”

2 uur 22 min geleden

Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men de verkiezingsstrijd tegen. Groepjes gemotiveerde plakkers trekken erop uit om hun kandidaten in de etalage te zetten. “Sinds 1995 hebben we bij elke verkiezing affiches laten aanleveren.”

Mahdi neemt conservatieve bocht: kan CD&V daarmee winnen?

2 uur 22 min geleden

Van dé grote volkspartij is CD&V de jongste decennia verschrompeld tot een klein partijtje van net iets meer dan 10 procent in de recente peilingen. Onze collega’s spraken twee uur lang met voorzitter Sammy Mahdi. Hoe verklaart Mahdi die neergang van zijn partij? Hoe hoopt hij het tij te keren? En vooral: hoe wil hij ons verleiden om op 9 juni toch op CD&V te stemmen?

Wonen in Mexico-Stad onbetaalbaar? De schuld van de gringo’s

2 uur 22 min geleden

Mexico-Stad is zo hip geworden bij digitale nomaden uit de VS en Europa dat zij, volgens critici, de prijzen op de woningmarkt doen exploderen.

Israëlisch bataljon pocht op sociale media: “Onze eenheid heeft de meeste huizen in Gaza opgeblazen”

2 uur 22 min geleden

Met een sigaret in de mond en een zonnebril op het hoofd poseren Israëlische soldaten bij ontploffende gebouwen. Schijnbaar achteloos vernielde bataljon 8219 grote delen van Gaza.

Onderzoek naar oorlogsmisdaden in Gaza: “Het enige wat een man van zijn dochter kon begraven, was een kleine teen”

2 uur 22 min geleden

Als onderzoekster voor Amnesty International zoekt Budour Hassan de balans tussen juridisch sluitende taal en een weergave van de schrijnende realiteit in Gaza. “Het enige wat een man van zijn dochter kon begraven, was een kleine teen.”

Elke dag valt Oekraïens dorpje in Russische handen

2 uur 22 min geleden

Komen de westerse wapens op tijd om de Russische opmars aan het oostelijke front te stoppen? Navo-baas Jens Stoltenberg geeft toe dat de bondgenoten Oekraïne de voorbije maanden in de steek hebben gelaten.

‘Challengers’ met Zendaya: deze zomerfilm vol verlangen is een grand slam

2 uur 22 min geleden

Twee vrienden en speelse tennisrivalen vallen voor Zendaya in Challengers, een zweterige ménage à trois van Luca Guadagnino.

‘Harold Halibut’: game met prachtig handwerk, maar het avontuur loopt op wankele benen

2 uur 22 min geleden

Harold Halibut is een fabelachtig staaltje videogamedesign met een emotioneel geladen verhaal. Al is de doelloosheid van het leven soms wel erg overheersend.

Na ‘De mol’: deepfake-stemmen zijn niet voor iedereen een spelletje

2 uur 22 min geleden

Een echte stem onderscheiden van een deepfake is behoorlijk moeilijk geworden. Dat leerde Michaël in De mol, maar voor een schooldirecteur uit Baltimore was de inzet hoger dan 3.000 euro.

Podcast ‘Gay girl gone’: een fascinerend verhaal, maar bovenal een les in mediawijsheid

2 uur 22 min geleden

Niets is wat het lijkt, zeker niet online. De podcast Gay girl gone reconstrueert in truecrimestijl het verhaal van Amina Arraf, het lesbische meisje uit Damascus dat meer dan tien jaar geleden in volle Syrische revolutie de wereld liet meekijken in haar leven. Of dat dachten we.

In de metaverse kun je zijn wie je wil

1 Op een ander

Viggo Mortensen maakte met ‘The dead don’t hurt’ een feministische western

2 uur 22 min geleden

Met zijn tweede film als regisseur breekt Viggo Mortensen het westerngenre verder open en toont hij dat de pioniers in Amerika ook Frans of Deens konden zijn. Of een vrouw.

‘Mothers’ instinct’ probeert Hitchcock te evenaren, maar komt niet verder dan een steriele stijloefening

2 uur 22 min geleden

Jessica Chastain en Anne Hathaway spelen huisvrouwen op de rand van een zenuwinzinking in Mothers’ instinct, een teleurstellende Hollywood-remake van een Belgische film.

Ook bij Bayern München rust een vloek op eeuwige verliezer Harry Kane

2 uur 22 min geleden

Sinds zijn transfer naar Bayern München scoort Harry Kane meer dan ooit. Toch dreigt de Engelse spits ook in Duitsland zijn reputatie van serieverliezer in stand te houden. Enkel de Champions League kan zijn seizoen nog redden.