Slaperig aan het stuur: Volkswagen

di 14 januari 2020

Volkswagen

Video Eric Vangeel, Training Manager, D'Ieteren

Jean-Marc Ponteville, Press and Public Relations, gaf ons volgende informatie voor de bestsellers, de Golf en de Passat.

• Opsporen van slaperigheid en vermoeidheid
    • standaard op de new GOLF Life
    • standaard op de PASSAT
  • Emergency Assist
  • maakt deel uit van Travel Assist, waarin ook Side Assist, Park Assist en Buitenspiegels elektrisch inklap-/verstel-/verwarmbaar
    • Golf Life: optie 1.150 €
    • Passat Variant
      • standaard op Style DSG
      • op andere: optie Travel Assist Plus = 900 €
    • Twee
      • Afstandscontrolesysteem "Front Assist", met noodremfunctie voor de stad "City Emergency Brake"
      • Automatische afstandsregeling ACC, incl. snelheidsbegrenzer
      • Camera voor rijhulpsystemen
      • Inparkeersysteem "Park Assist" incl. "Park Pilot"
      • Koerscorrectiesysteem 'Lane Assist' en fileassistent "Traffic Jam Assist"
      • Rijstrookwisselhulp "side assist" (!!! Enkel beschikbaar met de manuele versnellingsbak)

Travel Assist. Het voor de Golf nieuwe Travel Assist maakt ondersteund rijden mogelijk tot 210 km/u. Daarbij grijpt het systeem onder meer in op de automatische afstandsregelaar ACC (geleiding in langsrichting) en de rijstrookhulp Lane Assist (geleiding in dwarsrichting). Travel Assist wordt geactiveerd via het multifunctionele stuurwiel. Om wettelijke en veiligheidsrelevante redenen moet de bestuurder het systeem permanent monitoren, wat betekent dat hij minstens één hand op het stuurwiel moet houden. Dankzij nieuwe capacitieve sensoren op het stuurwiel volstaat het dat de bestuurder het licht aanraakt. Als hij de handen langer dan 15 seconden van het stuurwiel haalt, wordt hij daarop gewezen met optische en akoestische waarschuwingssignalen en met een druk op de remmen. De bestuurder moet dan wel reageren of het stuurwiel vastnemen, anders wordt de Emergency Assist (noodgevallenassistent) actief en wordt de Golf tot stilstand gebracht.

De recentste details en de updates op de website: www.volkswagen.be