Wandeling Hobokense Polder en ApneuCafé

za 26 mei 2018

Na Grenspark De Zoom, Lier en Bokrijk, gaan we voor de vierde keer op stap, deze keer in het zuiden van Antwerpen, de Hobokense Polder. Na de wandeling het ApneuCafé in Taverne De Schorren.

Gallowayrunderen in Polderbos (c) Thierry Hoornaert

De Hobokense Polder, beter bekend als de groene long of tuin van ‘t Stad, werd in 2016 bekroond tot wandeling van het jaar. Helemaal terecht. In dit poldergebied van 170 hectare groot vind je namelijk een zeer grote variatie aan wilde planten en dieren terug. Naast meer dan 500 verschillende plantensoorten, leven er wilde gallowayrunderen en konikpaarden in ‘onze’ polder. Je kan er ook heel wat zeldzame vogels vinden, zoals onder andere de waterral, wielewaal en blauwborst.

In het natuurgebied kan je verschillende wandelroutes volgen tussen 1 en 7,5 kilometer lang. Vanuit de kijkhut heb je een prachtig zicht over de omgeving, aan de kijkwanden bij de waterplassen kan je vogels spotten. Een ideaal uitje voor het hele gezin.

De Hobokense Polder heeft zijn naam te danken aan het vroegere poldergebied dat zich hier langs de oever van de Schelde uitstrekte: laaggelegen land dat geregeld overstroomd raakte en door bescheiden boeren in cultuur werd gebracht. Sinds de ophogingen, die vanaf de jaren zestig werden uitgevoerd, is dat gebied definitief verdwenen. Een nieuw landschap is ontstaan, een landschap dat door snelle evolutie van flora en fauna ook nu nog voortdurend verandert.

.

Planning

Let op: het gaat deze keer niet op zondag door (wegens drukke rommelmarkt), wel op zaterdag 26 mei.
We komen om 11u samen aan Taverne De Schorren.
Mogelijkheid om van sanitair gebruik te maken vóór het vertrek.
Vertrek om 11u15.
We komen na de wandeling terug naar De Schorre waar men kan eten en drinken.
Bij goed weer kan men daar ook buiten op het terras zitten.

Rolstoel

Rolstoelen kunnen mee tot aan de eerste kijkhut. Zie gele route op grondplan.

Taverne De Schorren
Graspolderlaan 32
2660 Hoboken
Tel 03 828 49 96
De Schorren op Facebook

Deelname is gratis, ook niet-leden zijn welkom.
Wel vooraf inschrijven op Wandeling@ApneuVereniging.be of via de ApneuFoon 03 494 27 39.

Grondplan

Routeplanning

Klik op route op onderstaande kaart, en vul de eigen vertrekplaats in. Kies vervoermiddel (openbaar vervoer, fiets, auto) en vul tijdstip van aankomst in (voorbeeld zaterdag 26 mei om 11u, of vroeger).

Tip voor openbaar vervoer: er is een lokale trein van Antwerpen-Centraal naar Puurs, die stopt in station Hoboken Polder.
10:12 Antwerpen Centraal
10:28 Hoboken Polder