Herfstbijeenkomst zat 21 oktober 2017

za 21 oktober 2017
Sprekers herfstbijeenkomst 2017

2017 staat in het teken van de opname van het mra in de apneu-conventie, één van de mogelijke behandelingen van apneu, als alternatief voor het masker met een luchtdruktoestel (cpap). In ApneuMagazine hebben we hier twee artikels over gepubliceerd, in het huidig nummer een interview met prof dr Marc Braem, tandheelkundige.  Op onze bijeenkomst vervolledigt prof dr Olivier Vanderveken het verhaal en belicht hij de rol van de nko-arts (neus, keel, oren) in het multidisciplinair team van het slaapcentrum.

Als slaapapneu vooral voorkomt bij slapen op de rug is er ook een alternatieve behandeling mogelijk. NightBalance ontwikkelde de SPT, de Sleep Position Trainer, om je te leren op je zij te slapen. Dr Jolien Beyers onderzocht de werking van dit triltoestelletje en kreeg hiervoor de ApneuVereniging Vlaanderen award eind vorig jaar. De enthousiaste onderzoekster komt toelichten.

Philips Healthcare, ook bekend als Respironics, is de firma van dienst die ons haar oplossingen komt voorstellen. Het onderwerp handelt over Dreammapper dat binnenkort in Vlaanderen beschikbaar zal zijn. Tijdens de pauze is er een informatiestand van Philips.

Met enkele andere Europese slaapapneu verenigingen namen we deel aan het jaarlijks congres van longartsen. Eric Hertenweg, vrijwilliger voor regio Limburg, was er bij in Milaan (op de foto naast Luca Roberti, de voorzitter van de Italiaanse slaapapneu vereniging) aan het woord over zijn indrukken, de Europese slaapapneu affiche en over de ronde van Limburg.

In Nederland werd gepeild naar tevredenheid van apneu patiënten. Meer dan 5.000 namen deel. De resulaten die ook voor Vlaanderen nuttig zijn komen aan bod.

Tenslotte zijn er weer wijzigingen op til in de apneu-conventie, die de terugbetaling regelt door het RIZIV van de apneu-behandeling. Er wordt momenteel onderhandeld over een nieuwe conventie vanaf 1 januari 2018. Wie beter dan prof dr Johan Verbraecken kan ons een stand van zaken geven?

Zoals vorige lentebijeenkomst gelanceerd, streven we ook tijdens de pauze voor een gezonde hap. Naast koffie, thee, suikervrije frisdrank voorzien we een stuk fruit, ons aangeboden door sponsor Philips Healthcare.

Zaterdag 21 oktober, van 14u tot 17u, auditorium Kinsbergen in UZAntwerpen in Edegem.

Jij komt toch ook? Wie geen lid is, kan zich ter plaatse inschrijven.